LXIII
Natura sau societatea?
Perspectiva neurocriminologiei
Jean-Jacques Askenasy în dialog cu Sorin Antohi
Casa Filipescu-Cesianu, Calea Victoriei 151
18 octombrie 2022, ora 18:00
Jean-Jacques Askenasy revine la Idei în Agora la patru ani și o lună de la dezbaterea cu Gabriel Andreescu și cu mine despre continuitățile între regimuri politice teoretic ireconciliabile; atunci am pornit de la istoria apartamentului său furat de comuniști și re-furat de post-comuniști (De la partidul-stat la statul de drept: tranziția ca moștenire, 18.10.2018). De data aceasta, dialogul nostru este inspirat de cea mai recentă apariție editorială semnată de Jean-Jacques Askenasy ca savant și clinician: un manual de neurocriminologie (v. mai jos datele bibliografice).
Neurocriminologia este un cîmp interdisciplinar de dată recentă, în care se întîlnesc progresele neuroÈ™tiinÈ›elor — datorate în bună parte perfecÈ›ionării spectaculoase a tehnologiilor de observare în timp real a funcÈ›ionării creierului – È™i presiunea socială asupra sistemelor de justiÈ›ie pentru a-È™i depăși dilemele moral-juridice tradiÈ›ionale, bazate pe o altă vîrstă/paradigmă a È™tiinÈ›ei È™i societății. Neurocriminologia încearcă să readucă factorii biologici în centrul deliberărilor care duc la sentinÈ›e legale, după lungi decenii în care accentul s-a pus aproape exclusiv pe factorii sociali, psihologici, culturali, istorici, de mediu etc. De exemplu, dacă Lombroso, frenologia È™i în general ideea că tendinÈ›ele criminale ar fi înnăscute au fost radical criticate È™i respinse ca forme de pseudo-È™tiință rasistă È™i clasistă, neurocriminologia de astăzi arată clinic faptul că înclinaÈ›ia către crimă poate fi moÈ™tenită.
Pentru mine, neurocriminologia readuce în discuție străvechea distincție dintre natură și societate în analiza cauzalității faptelor (și gîndurilor, emoțiilor etc.) umane. Distincția e rezumată de formula anglofonă nature vs. nurture, relansată de Francis Galton și, astfel, condamnată odată cu condamnarea eugenismelor secolelor XIX-XX. Această sentință ar trebui revizuită prin eliminarea argumentării regresive potrivit căreia tot ce se întîmplă azi e determinat de ieri (formula clasică: post hoc ergo propter hoc, un fel de path dependency extremă).
Sorin Antohi
News (103)
Pe 12 octombrie 2024, Alexandru Zub împlinește nouăzeci de ani. Cu ...
Idei în Agora LXXV Ideea naţională în România de azi Ioan-Aure...
Idei în Agora LXXI Grupul de la Iași. Contracultură și disidenț...
Idei în Agora LXIX Nebunie și justiție la români în secolele XV...
Idei în Agora LXVIII Situațiunea Bilanțul unei generații istori...
LXVI O meta-știință a Omului Nou? Întoarcere în România anilor...
LXV Ioan Petru Culianu and the History of Religions Giovanni Casadio...
Ioan Petru Culianu Lives, Works, Legacies COLLOQUIUM Iași, 2...
LXIII Natura sau societatea? Perspectiva neurocriminologiei Jean-Ja...
LXII Opera și viața Priviri retrospective și prospective Sorin A...
Luca Pițu (14 ianuarie 1947-14 iunie 2015) a fost o figură radicală...
Idei în Agora, LXI Democrația liberală în criză Aurelian Crăiu...
Să încep ab ovo? Să nu încep? Incomodă ezitare, fraţilor, măcar...
Pe 14 ianuarie, Luca Pițu ar fi împlinit 75 de ani. Dar el n...
Sorin Antohi, Jean-Jacques Askenasy Oameni ÅŸi patrii Is...
Revista italiană «Antarès» anunță pentru luna mai numărul speci...
Nu obiÈ™nuiesc să comentez public actualitatea. Paginile care urmeazÄ...
Muzeul Municipiului București vă invită să participați, pe data d...
Idei în Agora, LIX Ultimul copil al Imperiului. De la marginalii sov...
The Utopian Studies Society / Europe has some limited funds available ...